7/27/15

onsta la yerbita - los destellos

onsta la yerbita - los destellos

Mientras Santana en Woodstock ponía cara de conejo haciendo una versión brutal de "Soul Sacrifice",  en Perú triunfaban Los Destellos con su nueva cumbia peruana. Formados por Enrique Delgado en el 66 en su primer disco ya se incluía "Guajira psicodélica". Electrificaron el vals criollo, la cumbia de Perú y comenzaron a buscar un sonido propio que juntase la música popular peruana y los nuevos tiempos. En el 71 no tenían reparos en facturar un tema como este provocador "Onsta la yerbita". Claro que años después harían otro tema titulado "Marihuana no".


Los astros del instrumental cumbiero
Los Destellos tocaban en el 66 en locales de Lima como El Durísimo o Los Mundialistas. Mucha guitarra y mucho instrumental al estilo de los Shadows o los Surfaris, pero con todo el sabor de lo que ellos mismos lanzaron como cumbia peruana. En Perú vacilan de ser los primeros punkies de sudamérica y oyendo esta canción del 68 hay que darles la razón. Un minuto de introducción psicodélica; "Cáscara de platano, mostaza, orégano, yerbabuena, volare.. cantare...", una lección de guitarras a cargo de los dos Enriques (Delgado y Medina), y la letra; "Yo quisiera saber oye nena si es que al fin yo puedo encontrar un poco de la hierba para vacilar... quizá yo aprenda bien, quizá yo aprenda mal... oh baby onsta". No se cortaban un pelo. Sonido electro-amazónico en estado puro.


http://cancionesparamishermanos.blogspot.com/2014/08/los-destellos-onsta-la-yerbita.html



Various Artists - Back to Peru: The Most Complete Compilation of Peruvian Underground '64-74

Various Artists - Back to Peru: The Most Complete Compilation of Peruvian Underground '64-74


The magic of compilations like this resides in their ability to to transport the listener to their era of choice, or at least give him/her an idea of the period. In 22 tracks, VampiSoul recordings takes us back to a period in Peruvian underground music in which psychedelia was recognizable everywhere. American influences are seen not only in the style of music played, but the language and image of the musicians themselves. However, as it usually happens, Peruvian musicians put some of their own influences on psychedelic rock, which makes this compilation a fun listen.

There are very few dull moments in which it may feel as if the performers are trying too hard to be American. Whether it's Los York's hazy atmosphere in "Abrazame Baby" or El Polen's take on Andean folk in "Mi Cueva", there's something distinctively Peruvian about the music on here, which can actually lead to non-Peruvian listeners or non-Spanish speaking listeners to miss some of the charm, especially in the lyrics. However, the compilation does not alienate anyone: A lot of the songs are in English and none feel "too Peruvian".

Back to Peru is essential for anyone interested in how American music influenced the South American underground, interested in garage rock, or anyone who wants a new take on psychedelic rock.